Despre employer branding
Termenul ”employer branding” provine din limba engleză (employer = angajator, branding = proces de promovare a unei firme, în acest context) și se referă la o muncă pe care o are de depus o firmă atunci când dorește să-și facă un nume bun.
În scrierile ei, Biblia spune la un moment dat că ”un nume bun este mai de dorit decât o bogăție mare, și a fi iubit prețuiește mai mult decât argintul și aurul”.
Succesul unei firme depinde astăzi mult de modul în care firma se descurcă în procesul de recrutare. O statistică realizată de LinkedIn confirmă că 72% din liderii de recrutare din lumea întreagă sunt de acord cu ideea ca employer brand (brand-ul de angajator pe care îl are o firmă) are un impact semnificativ în angajări.
Exemple de employer branding
Un prim exemplu de employer branding demn de adus în discuție este cel al ”mărturiei angajatului”. Experți de la LinkedIn spun că cei care candidează pentru un anumit post oferă de 3 ori mai multă credibilitate spuselor angajaților despre angajator, decât propriei reclame a firmei. Mai multe despre această tehnică puteți afla aici.
Avantajele și beneficiile reprezintă un alt mod de a-l determina pe un candidat să aleagă firma ta înaintea celorlalte. Simple gratuități sau reduceri în diferite domenii cum ar fi transportul, gastronomia, sportul etc. sunt arme puternice în acest joc al employer brandingului.
Nu în ultimul rând, primele reprezintă o altă tehnică de employer branding. Nu ezita să propui niște țeluri înalte angajaților și să oferi prime pentru atingerea lor. Folosește această tehnică cu inteligență și ai să vezi că nu va fi o simplă cheltuială prin care încerci să-i ții pe angajați motivați, ci mai degrabă o investiție care va aduce, în timp, mult câștig firmei tale.
Employer branding în România
Kaufland a început să-și integreze oferta de muncă în mediul festivalelor muzicale și ale petrcerilor precum Untold, Jazz in the Park etc. Prin organizarea tombolelor și a altor activități distractive în târgul festivalelor, Kaufland a atras un număr mare de tineret (în special) dornic să experimenteze acest loc de muncă. Această atracție a decurs natural, fără vreo forțare din partea angajatorului. Petrecerile reprezintă un loc unde oamenii merg să se distindă și, fără să trebuiască să te caute pe tine ca angajator, pot intra în contact cu oferta ta de muncă, cu brandul tău.
JYSK România și-a propus să deschidă până în anul 2020 peste 100 de magazine. Acest proces a avut nevoie de o inițiativă serioasă de employer branding. În vederea aceasta, compania a început să promoveze, atât în interiorul firmei cât și în exterior, stilul de viață scandinav, un stil care reprezintă un reper pentru angajatul lumii contemporane. JYSK și-a apropiat de asemenenea oferta de muncă de oferta de muncă din țările scandinavice, atrăgând astfel un număr mare de candidați.
Care sunt beneficiile investiției în employer branding?
Conform unor statistici relatate de LinkedIn, investiția în employer brand este nu doar una care aduce succes, dar una fără de care succesul firmei are de suferit. Iată câteva beneficii concrete pe care le poate aduce asupra firmei tale investiția în employer branding.
Employer branding atrage talentele spre firma ta
Statisticile numite mai sus confirmă că talentele tind să aleagă firma, locul de muncă bine văzut pe piața muncii. Investiția în employer branding poate aduce astfel firma ta în topul firmelor pe care un angajat talentat ar alege-o. Și care firmă nu și-ar dori să atragă cele mai vânate și de elită talente de pe piața muncii?
Ține sus moralul angajaților
Să ne imaginăm o întâlnire de week-end între niște prieteni și prieteni de-ai prietenilor. Lumea începe să discute și fără prea multe cuvinte se ajunge la discuții despre locul de muncă. Și aici doresc să lansez o întrebare. Cât de mare impact va avea renumele pe care o firmă îl are atunci când o persoană se prezintă ca angajat al acesteia? Cred că răspunsul este evident, un nume bun va încuraja angajatul să vorbească fără rețineri despre firma pentru care lucrează și îi vada acestuia o doză de încredere în firma pentru care lucrează.
Creează credibilitate pentru clienți
Un studiu realizat de cei de la ZENO confirmă că 80% dintre clienți vor recomanda și altora doar acele firme care le-au oferit o experiență plăcută și în care au căpătat astfel încredere.
Un employer brand puternic nu aduce doar beneficii intrinseci ci ale legătură și cu exteriorul. Clienții tind să dea mai multă încredere firmelor care se prezintă ca ”magnete de talent”. Clientul are, de fapt, contact direct cu angajatul atunci când dorește servicii de la o firmă. Când se știe și în exterior despre o firmă că aduce cei mai buni angajați, credibilitatea acesteia în fața clienților va crește considerabil.
Instrumente de măsură a employer brand-ului
Un prim instrument prin care se poate măsura brandul de angajator al unei firme este salariul inițial oferit angajatului. Statisticile confirmă că, în cele mai multe dintre cazuri, firmele care au un nume bun sunt alese de către muncitori chiar dacă acestea oferă un salariu sub media salariului din industria din care fac parte. Acest lucru se întâmplă pentru că, în zilele noastre, angajatul preferă calitatea locului de muncă în detrimentul banilor.
Costul de angajare este un alt instrument prin care poți stabili cât de bine stă firma ta la capitolul employer brand. În zilele noastre, costul de angajare este un cost pe care orice firmă se luptă să-l reducă pe cât posibil. Cu cât te va costa mai puțin să aduci un angajat bun în firma ta, cu atât poți măsura dacă employer brand-ul tău este unul puternic sau nu.
Rezultatele acestei investiții nu sunt imediate. Dacă te aștepți ca, astăzi să începi să investești în employer brand-ul tău, iar peste o săptămâna să poți vedea rezultate, vei fi dezamăgit. Durează un timp mai lung până poți vedea rezultatele investiției în employer branding, însă acestea sunt durabile, cu bătaie cu lungă.
Alternative pentru employer branding
Desigur că firmele de dimensiuni mici reușesc să adopte, fără ajutor din exterior, metode de employer branding, însă companiile mari au găsit această investiție ca fiind una prea mare pentru o implementare intrinsecă, fapt pentru care au început să ceară ajutorul altor firme specializate.
Și companiile din România au început deja de câțiva ani să investească în această direcție, așa că firmele de recrutare au început să-și facă apariția pe piața muncii. O astfel de firmă reprezintă și agenția noastră, care de ani de zile se ocupă cu oferirea sprijinului pentru procesul de recrutare și pentru tot ceea ce înseamnă gestionarea resurselor umane într-o firmă.