Headhunting este un termen nou care a fost abordat în domeniul de recrutare din România. Probabil mulţi dintre voi nu ştiu la ce se referă acest termen şi cu ce este diferit faţă de o agenţie de recrutare. De aceea, acest articol te va ajuta să îţi formezi o idee despre ce reprezintă termenul de headhunting.

Ce este headhunting-ul?

Headhunting, cunoscut şi sub denumirea de „executive search„, reprezintă procesul de recrutare a unor indivizi care au abilităţile şi experinţa necesară pentru a ocupa posturi importante într-o organizaţie.

Pentru a înţelege mai bine conceptul de headhunting, să luam ca exemplu următorul scenariu. Alina Ştefan este directorul general al unei companii de telefonie mobilă. Înainte de a ocupa postul de director general al companiei de telefonie mobilă, aceasta era directorul general a unei companii de transporturi. Ceea ce s-a întâmpat este că Alina a fost aleasă de un headhunter pentru a dezvolta compania de telefonie mobilă, datorită postului ocupat în compania de transporturi şi datorită experienţei pe care aceasta o are ca şi director general, făcând-o pe aceasta un candidat bun pentru locul de CEO (chief executive officer) al companiei de telefonie mobilă.

Headhunting-ul este un proces care se află într-o dezvoltare continuă, deoarece cei care se ocupă de headhunting vor trebui să fie mereu activi în căutarea persoanelor cu abilităţi specifice ocupării postului de muncă cerut, indiferent dacă aceştia sunt în căutare de serviciu sau nu.

Care sunt diferenţele dintre headhunting şi HR?

• Un headhunter va reuşi întotdeauna să găsească persoana potrivită cerinţelor tale. Dacă angajatorul doreşte un IT-ist profesionist, headhunter-ul nu va da greş în căutarea sa şi va reuşi să găsească persoana adecvată pentru îndeplinirea cerinţelor cerute de către angajator.

• Headhunting-ul se remarcă prin eficacitatea sa.

• Headhunting-ul reuşeşte să sporească dezvoltarea unei companii prin recrutarea unor oameni potriviţi şi experimentaţi.

• Deşi headhunting-ul este mai avantajos în termeni de dezvoltare rapidă, costurile sunt de obicei mult mai mari, de aceea rata companiilor de recrutare tradiţională rămâne mai ridicată.

• De obicei, un headhunter se va ocupa de câteva domenii, cum ar fi domeniul tehnologiei sau al marketing-ului, pentru a găsi candidatul potrivit într-un timp mai scurt.

• Pe de altă parte, cineva care se va ocupa de Resurse Umane nu va căuta întotdeauna o persoană calificată pentru un job, ci, mai degrabă, va încerca să găsească persoane, mai mult sau mai puţin experimentate, pentru a ocupa cât mai multe locuri de muncă.

Deşi amândouă poziţii, de headhunter şi de recrutor, joacă un rol important în găsirea personalor potrivite pentru a ocupa un loc de muncă, ele nu efectuează acelaşi lucru. Headhunter-ul va lua legătura direct cu însuşi persoana care se află în vederea angajării, în timp ce recrutorul va plasa candidaţii pe locurile de muncă odată ce candidatul trimite cererea de angajare. În acest sens, de multe ori un headhunter şi un recrutor vor fi nevoiţi să lucreze împreună pentru a găsi persoana cu un set de abilităţi corespunzătoare locului de muncă.

Când să apelezi la un headhunter?

Headhunterii sunt persoane calificate în căutarea angajaţilor potriviţi pentru un anumit job, deoarece căutarea lor este targetată şi dispun de un nivel ridicat de confidenţialitate. Dacă eşti în căutare de angajaţi cu un set exact de abilităţi, fără de care afacerea ta nu va avea rata de succes dorită, atunci ar fi timpul să apelezi la un headhunter. Headhunterii se specializează în căutarea celor mai buni candidaţi care se potrivesc cu profilul companiei client şi care dispun de skill-uri greu de găsit.

Care sunt avantajele și dezavantajele headhunting-ului?

În aceste timpuri competiţia este mare, mai ales când vine vorba de companii. Toţi liderii vor ca compania lor să ocupe primele locuri, însă acest lucru este posibil numai când angajaţii au un nivel de experienţă ridicat. De aceea, mulţi angajatori preferă să angajeze headhunteri pentru a creşte rata de success a companiei şi pentru a obţine persoane cheie în dezvoltarea afacerii lor. În rândurile de mai jos vom afla care sunt avantajele şi dezavantajele headhunting-ului.

Avantajele headhunting-ului:

Creşterea în eficienţă

Headhunterii sunt cei care vor lua locul tău în căutarea de persoane potrivite pentru compania ta. Aceştia vor evalua cererile de aplicare pentru job şi vor reuşi să găsească angajaţi potriviţi, ca mai apoi să fi în măsură să alegi dintr-o categorie de persoane înzestrate cu calităţile dorite.

Reducerea costurilor de angajare

Căutarea candidaţilor potriviţi poate fi o activitate care consumă mult timp şi care nu va garanta că persoanele alese sunt cele mai adecvate. De aceea, angajarea unui headhunter poate scădea substanţial costurile de angajare, deoarece headhunterii vor face o preselecţie a potenţialilor angajaţi, trimiţând direct CV-urile dumnevoastră, pentru a alege dintr-o listă de candidaţi. Astfel economisiţi mai mult timp productiv, deci bani.

Recrutarea unor angajaţi de încredere

Deodarece headhunterii sunt persoane cu o vastă experienţă în căutarea, alegerea şi găsirea unor posibili angajaţi experimentaţi, este recomandat să îţi laşi toată încrederea pe mâinile unui headhunter. De asemenea, riscurile ca să fi nemulţumit de angajaţi este redus exponenţial.

Confidenţialitatea

Poate că sunteţi în căutare de noi angajaţi sau vreţi să înlocuiţi angajaţii care nu dau randament, însă nu doriţi să faceţi public acest lucru. Un headhunter profesionist vă va ajuta să găsiţi un nou angajat într-un mod discret, fără a lasă pe nimeni să afle de intenţia dumneavoastră.

Dezavantajele headhuntingului:

Este scump să angajezi un headhunter

Datorită experienţei de recrutare de care dau dovadă, headhunterii nu sunt cei mai rentabili angajaţi pe care îi poţi avea. Firmele de headhunteri primesc în medie până la o pătrime din remuneraţia anuală a unui angajat în calitate de comision, de aceea rata ridicată poate să nu fie în avantajul dumneavoastră.

Headhunterii nu sunt experţi în orice industrie

Indiferent de cât de experimentat este headhunter-ul pe care vreţi să-l agajaţi, acesta nu este specialist în domeniul dumneavoastră. Rata de succes a headhunting-ului depinde de calităţile care au fost specificate de fiecare angajator în parte.

Procesul de recrutare îi este atribuit în totalitate headhunter-ului

Există riscul ca headhunter-ul să nu reuşească să îndeplinească în totalitate cerinţele dumneavoastră. Headhunter-ul va urmări îndeplinirea atribuţiilor care se regăsesc pe listă, de aceea, în realitate este posibil ca angajatul să fie departe de abilităţile care erau scrise pe CV-ul acestuia.

Care este situaţia acestui serviciu în România?

Headhunting-ul este unul dintre domeniile de recrutare care se află în creştere în România. Angajatorii folosesc serviciile unui headhunter numai în situaţii critice, unde nu-şi permit existenţa riscurilor în materie de angajaţi. Deşi headhunting-ul nu este atât de practicat în România, există firme de recrutare cu recrutori experimentaţi care vă pot ajuta în găsirea angajaţilor potriviţi.

Headhunting-ul poate fi un domeniu care îţi poate creşte ratele succesului companiei tale. Nu numai că te poţi încrede într-un headhunter, dar poţi scăpa de grija angajării pe cont propriu. Aşa că dacă eşti în posesia unei companii, angajarea unui headhunter profesionist îţi poate aduce numai beneficii.

Dacă eşti curios despre serviciile de headhunting, poţi să ne contactezi iar noi vom reveni cât mai curând cu un răspuns.

Published On: martie 11th, 2021 / Categories: Recrutare /