Este binecunoscut faptul că numărul persoanelor care lucrează de acasă a crescut considerabil de la începutul anului 2020, având în vedere efectele pandemiei de coronavirus, răsfrânte și asupra muncii. Tot mai multe companii decid să își mute activitatea în regim online pentru a proteja sănătatea angajaților și a limita răspândirea virusului COVID-19. În contextul actual, lucrul de acasă este din ce în ce mai întâlnit la nivel global, sub diferite forme și în diverse domenii de activitate.

Fie că te numeri printre cei dornici să lucreze de acasă, fie că ai fost obligat de circumstanțele actuale, când vine vorba de lucru de acasă este necesară multă disciplină. În continuare îți vom prezenta tot ce trebuie să știi despre munca remote și cum poți să-ți faci treaba mai bine decât la birou, chiar din confortul casei tale.

Ce înseamnă lucru de acasă?

Este un concept care presupune că angajații își pot îndeplini sarcinile de lucru de acasă, fără a se deplasa la un anumit sediu al companiei unde lucrează. Deși nu toate profesiile sunt potrivite pentru lucrul de acasă, există un număr mare de activități care permit munca de la distanță. De exemplu: jurnaliștii și traducătorii, copywriterii, specialiștii social media, contabilii, specialiștii IT, consultanții în afaceri, freelancerii în web design, agenții de vânzări, psihologii, arhitecții, chiar și profesorii.

Acest tip de muncă este preferată de mulți angajatori datorită reducerii costurilor de chirie și utilități, dar și de angajații care își doresc flexibilitatea programului și un echilibru mai bun între job și viața personală.

Avantajele și dezavantajele lucrului de acasă pentru angajat

Munca de acasă prezintă deopotrivă avantaje și dezavantaje și, de multe ori, ceea ce se dovedește la început un avantaj se poate transforma în dezavantaj și invers. Dacă vrei să beneficiezi de avantajele muncii remote, cheia succesului este o bună organizare, o rutină bine stabilită și o delimitare clară între viața privată și profesională.

Avantajele lucrului de acasă

  • mai multă libertate în gestionarea timpului și a programului de lucru;
  • timp suplimentar de odihnă;
  • eliminarea timpului petrecut în trafic;
  • reducerea costurilor de transport;
  • confortul propriei locuințe;
  • diminuarea stresului, o atmosferă mai plăcută;
  • creșterea productivității;
  • îmbunătățirea echilibrului dintre activitatea profesională și cea personală.

Cu toate acestea, s-ar putea să îți lipsească interacțiunea cu colegii tăi, să te simți demotivat sau să simți că progresul tău este îngreunat de distragerile din casă.

Dezavantajele lucrului de acasă

  • lipsa socializării directe cu colegii;
  • comunicare mai dificilă cu managerul și colegii;
  • dificultatea de a rămâne motivat;
  • probleme tehnice;
  • scăderea productivității;
  • lipsa feedback-ului direct cu privire la activitatea prestată;
  • singurătatea;
  • capacitate mai scăzută de concentrare, ca urmare a factorilor disturbatori din locuință;
  • dificultatea de a separa timpul dedicat activității profesionale de cel personal.

Tips & Tricks pentru lucru de acasă eficient

De multe ori ne este dificil să fim productivi atunci când lucrăm de acasă. Așadar, iată câteva sfaturi care te pot ajuta să lucrezi mai eficient:

  1. Începe lucrul devreme. Chiar dacă muncești de acasă, este important să menții un program de lucru. Așadar, începe să lucrezi la aceeași oră la care ajungeai în mod normal la birou. Poți folosi timpul pe care îl aloci, de regulă, dimineața deplasării până la serviciu, pentru a te odihni mai mult sau pentru a sta împreună cu familia. Important este să te trezești cu minimum jumătate de oră înainte de începerea zilei de muncă.
  2. Comportă-te ca la birou. Este foarte important să încerci o asociere mentală între biroul de acasă și cel din companie. Crează-ți rutine și încearcă să urmezi aceleași ritualuri pe care le-ai urma și dacă ai merge la muncă.
  3. Îmbracă-te adecvat pentru o zi de muncă. Când lucrezi de acasă, ai putea fi tentat să stai în pijama toată ziua. Deși este confortabil, acest lucru s-ar putea să îți diminueze productivitatea, deoarece asociezi această îmbrăcăminte cu relaxarea. Să te îmbraci în ținuta ta normală de lucru te poate ajuta să îți începi ziua în forță, gândindu-te că ești la birou.
  4. Fă-ți un program de lucru. Dacă la un birou obișnuit aveai un anumit program de lucru, când lucrezi de acasă ești propriul tău manager. Ca să nu îți pierzi concentrarea, poți să îți notezi toate task-urile pe care le ai de efectuat și timpul aproximativ alocat fiecăruia. Poți folosi aplicații de organizare ca Google Calendar, Trello, Evernote etc.
  5. Alege-ți un loc în casă de unde să lucrezi. Dacă muncești de acasă, este important să-ți găsești un spaţiu pe care să-l asociezi strict cu munca: o cameră distinctă, un anumit birou. Evită lucratul la laptop direct din patul din dormitor, deoarece acest lucru îți va scădea considerabil productivitatea și îți va afecta sănătatea. Este necesar să fixezi zone distincte pentru muncă și, respectiv, pentru relaxare.
  6. Menține curățenia. Chiar dacă în general ești o persoană care nu este deranjată de un birou dezordonat, păstrarea unor aspecte în deplină ordine te va ajuta să îți păstrezi concentrarea, să te organizezi mai bine și să fii productiv.
  7. Elimină sursele de distragere a atenției. Când lucrezi de acasă, poți fi tentat să navighezi pe rețelele de socializare. Ca să nu fi distras atât de ușor, încearcă să îți dezactivezi notificările sau să folosești o aplicație ca Self Control, prin care poți alege să blochezi anumite site-uri o perioadă de timp. O altă aplicație care te ajută să nu mai pierzi timpul degeaba când ai un task de rezolvat este Forest.
  8. Lucrează când ești cel mai productiv. Dacă eşti o persoană matinală, e indicat să începi lucrul dimineaţa devreme. Dacă nu, alege un program de lucru care să înceapă după prânz sau chiar spre seară. Pentru a fi eficient, începe cu sarcinile cele mai dificile și planifică-le în acele intervale orare în care dai randament maxim, păstrând task-urile mai ușoare pentru momentele când nu ești așa productiv.
  9. Ascultă muzică. Pentru a împiedica zgomotul extern să interfereze cu fluxul de lucru și să îți menții concentrarea, nu există nimic mai bun ca playlistul preferat. Crează o listă cu melodiile și podcast-urile preferate, însă asigură-te că alegi conținutul care nu te va distrage de la muncă. Aici poți afla care sunt cele mai bune playlisturi pentru productivitate, conform studiilor științifice.
  10. Planifică pauze. Când lucrezi de acasă, există tendința să muncești mai mult decât la birou. Nu uita că timpul petrecut cu familia și timpul dedicat ție sunt vitale pentru sănătatea ta mentală. De asemenea, nu uita că planificarea pauzelor pentru mâncare și sport sunt obligatorii pentru sănătatea ta fizică.

Așadar, asigură-te că îți planifici pauze de 5-10 minute. Poți folosi tehnica Pomodoro, care presupune pauze de 5 minute la un interval de 25 minute de muncă. Acest lucru te va ajuta să te întorci cu forțe proaspete la muncă.

Dacă ții cont de câteva sfaturi, s-ar putea chiar să fii mai productiv decât la birou. Acest lucru este demonstrat și de unele studii, conform cărora persoanele care lucrează de acasă au o performanță generală cu 13% mai mare față de celelalte persoane.

Bineînțeles că există mult mai multe sfaturi utile când vine vorba de lucru de acasă. Îți recomandăm să vizualizezi aceste video-uri scurte care să te ajute să menții o productivitate sporită: 5 sfaturi pentru a fi mai productiv când lucrezi de acasă, Lucru de acasă: 10 sfaturi pentru a rămâne motivat și productiv .

Dacă informațiile despre lucru de acasă ți-au fost utile, te invităm să citești mai multe articole interesante pe blogul nostru.

Published On: martie 8th, 2021 / Categories: Recrutare /