Până la începutul pandemiei, în Statele Unite doar 7% dintre angajați aveau la îndemână opțiunea telemuncii, sau a muncii de acasă. Odată cu instaurarea carantinei, procentul a urcat la 66. Oamenii au fost nevoiți să găsească noi modalități pentru a se obișnui cu noile obiceiuri.

Nu a fost ușor, deoarece chiar și cei care lucrau de ani buni de acasă aveau dificultăți. Există mereu distrageri, de la animale de companie la copii ce trebuie îngrijiți, și de la copii ce trebuie îngrijiți la lucruri de făcut prin casă. Bineînțeles, pentru toți cei care au schimbat peisajul, de la munca la birou la munca de acasă, au apărut aceleași distrageri.

De asemenea, oamenii erau obișnuiți să comunice față în față cu colegii lor. Acestea erau mai relaxante și mai „casual”, prin intermediul platformelor online dialogul cu alții poate părea mai oficial, astfel oamenii nemaifiind atât de liberi sau de relaxați ca atunci când erau în contextul muncii obișnuite.

În acest articol vei descoperi ce înseamnă munca de acasă sau telemunca; care sunt avantajele și dezavantajele acesteia și cum poate fi ea eficientizată.

Prin lucrul de acasă înțelegem desfășurarea muncii obișnuite de birou acasă, în spațiul personal. Prin legislația actuală lucrul de acasă este cunoscut drept telemuncă.

Este interesant că acest trend nu a început odată cu pandemia. Primele încercări datează din anii 70′, iar din 2005 până în 2018, numărul angajaților care lucrau constant de acasă a crescut cu 173%. Pandemia de COVID 19 doar a accelerat ce părea să devină o regularitate oricum.

Sondajele au arătat că oamenii își doresc să lucreze de acasă. 80% dintre cei intervievați au declarat că și-ar dori să lucreze de acasă măcar o parte din timpul efectiv de lucru, iar 35% au declarat că ar renunța la actualul job pentru altul care le-ar permite să lucreze de acasă.

Au fost observate avantajele telemuncii odată cu introducerea carantinei. Din cauza situației globale cu pandemia, pentru a proteja angajații și implicit oamenii apropiați lor, s-a uzat de măsura lucrului de acasă acolo unde a fost posibil. Acest lucru poate fi observat cu precădere în mediul privat de afaceri. Multe companii au dezvoltat un mediu de afaceri ce permite această modalitate de a lucra. A fost observat si faptul că, de la aplicarea telemuncii, rezultatele pentru majoritatea corporațiilor au crescut, având în vedere că oamenii și-au eficientizat timpul altfel. Lucrând de acasă, angajatul este scutit timpul petrecut spre și de la birou. Astfel că, acel timp a fost alocat aproape pe nesimțite, muncii efective. Prin urmare, rezultatele angajaților s-au îmbunătățit, ducând la rezultatele bune ale companiilor.

În America, înainte de pandemie, angajatul pierdea săptămânal 4 ore și jumătate cu drumul înspre și de la serviciu. Cum zonele sunt și în România de obicei foarte aglomerate, cei care lucrează mai departe de casă pot pierde chiar și 4 ore pe zi cu deplasarea. Bineînțeles, odată cu varianta muncii de acasă, acest timp pierdut dispare, și el poate fi folosit mai eficient în alte direcții. Acesta este un avantaj foarte important al telemuncii.

În continuare enumerăm câteva avantaje și dezavantaje, atât pentru angajatori, cât și pentru angajați.

Avantaje pentru angajatori:

Plata chiriei pentru spațiul de lucru a scăzut. Asta înseamnă că nu mai trebuie să plătească costuri pentru locul în care se lucrează. Astfel banii pot fi investiți în altceva.

S-au raportat rezultate în creștere. Studiile arată că tot mai mulți angajați preferă munca de acasă decât deplasarea la birou, și că prin faptul că totul e mai flexibil sunt mai motivați să ofere mai mult pentru firmă decât sub o supraveghere strictă. 

Tot în Statele Unite s-a înregistrat că, odată cu reducerea cifrei de afacere cu 25%, angajatorii pot să economisească 10000$ pe an. De asemenea 63% din ceea ce însemnau absențe de la birou de ultim moment au dispărut.

Angajatorii pot găsi cei mai buni oameni, deoarece au o arie mai largă de alegere. Practic un talent bun poate lucra de oriunde de pe Mapamond, nu doar din zona unde își are sediu firma.

Dezavantaje pentru angajatori 

Odată cu nedesfășurarea muncii sub imediata supravegheare scade și controlul asupra calității muncii prestate de către angajat.

Incident intervine și  scăderea controlului asupra locației de unde telemunca este desfășurată. Angajatul trebuie sa informeze adresa de unde prestează telemunca, însă acest lucru nu poate fi controlat de către angajator. Dacă angajatul prestează telemunca dintr-o locație diferită și are loc un accident, angajatorul este parte responsabilă.

22% din cei care au participat la un interviu au spus că consideră că unii angajați profită de situație și lucrează mai puțin.

Pentru a le arata șefilor că sunt productivi și de acasă, angajații tind să lucreze mai mult. Acest lucru nu pare la început a fi un dezavantaj pentru angajatori, dar va fi când echipa va deveni obosită și va începe să facă greșeli.

Avantaje angajat 

E în avantajul angajatului că timpul deplasării spre și de la locul de muncă scade. Astfel, se contribuie la eficientizarea timpului acordat muncii și datorită faptului că totul e mai flexibil, angajatul poate lua pauze și se poate și relaxa în timpul programului de munca. Concentrarea  asupra muncii pare a fi mai bună, deoarece lipsesc factorii externi ce provoacă neatenția (colegii, pauzele, zgomote externe).

Pentru că nu mai pierde timp mergând și venind de la muncă, angajatul poate folosi acest timp pentru sănătatea sa, de exemplu făcând sport sau relaxându-se sănătos.

Ei apreciază faptul că totul e mai flexibil, își pot lua copiii de la școală, face cumpărături sau face alte activități importante în timpul pauzelor sau a programului de lucru, deoarece acesta poate fi recuperat mai târziu.

Unii dintre angajați au responsabilități diverse, de care nu s-ar putea ocupa dacă ar munci la birou, ca și îngrijirea copiilor sau a unui membru al familiei mai în vârstă. Muncind de acasă, ei pot face două lucruri în același timp.

Ne-am gândit la timpul de deplasare, însă ne puten gândi și la costurile de deplasare. Între 2500-4000$ pe an însumează deplasarea în Statele Unite spre și de la locul de muncă. De asemenea angajatul modern preferă să mănânce în oraș decât să își pună mâncare de acasă când pleacă la birou, și, pe lângă faptul că este nesănătoasă, această mâncare e scumpă și aduce cu sine costuri suplimentare.

Interesant este faptul că se pot salva bani și în privința îmbrăcămintei. Nu mai trebuie cumpărate haine moderne pentru întâlniri, acum te poți prezenta la serviciu în haine comode de casă.

Angajații care nu mai își petrec timpul mergând de la și spre locul de muncă pot începe lucrul când sunt cel mai energici sau activi, și pot astfel fi mai productivi. Deja taskurile importante ale zilei pot fi deja rezolvate înainte ca angajatul obișnuit să ajungă la serviciu.

Prin mai puțină circulație, angajații sustin mișcările ecologice, prin care se reduce poluarea.

Dezavantaje pentru angajat 

Pentru un angajat ce este obișnuit sa socializeze des cu colegii/oamenii, poate fi demotivant sa lucreze de acasă constant.

Angajatul trebuie sa se asigure că își poate desfășura munca intr-un mediu stabil.

Angajatul e obișnuit să își desfășoare munca în compania altora. De aceea lucrul de acasă poate promova anxietate și lipsă de motivație, deoarece înseamnă singurătate. Toate acestea provoacă stres, iar stresul provoacă lipsă de somn și predipunere la probleme de sănătate.

Angajatul nu poate seta o limită între muncă și acasă. Când pleacă de la serviciu, angajatul trage o linie lăsându-și munca la birou. În contextul muncii de acasă, mailuri intră și în afara programului, și angajatul poate ajunge mult prea stresat chiar și când încearcă să se relaxeze.

Se pare că interacțiunea din cadrul echipei are de suferit odată cu munca de acasă. Angajații raportează nostalgie cu privire la comunicarea din echipa care era „odată”.

Angajatul poate avea probleme cu tehnologia. Sunt multe situațiile în care ceva nu merge, și de multe ori cel mai rău este că problema e una nouă și angajatul nu știe cum să o remedieze la timp.

Nu există o singură metodă prin care angajatorul se asigură că angajatul își desfășoară munca la nivelul așteptat. Pot exista metode ca: call-uri de 8 ore (o zi de munca), în care echipele stau conectate pentru a vorbi și împărtăși idei mult mai repede, call-uri zilnice de oferire de status asupra muncii fiecăruia, verificarea tool-urilor interne de desfășurare a muncii. O altă metodă pot fi rezultatele ce sunt transmise în fiecare lună. Dacă acestea sunt bune, este un indicator clar că telemunca funcționează. Dacă acestea nu sunt la nivelul așteptat, este clar că ceva trebuie analizat și îmbunătățit.

Pentru ca munca de acasă să funcționeze eficient, e necesară colaborarea din partea ambelor părți implicate, dar mai ales a angajatorului. Acesta trebuie să se asigure că oferă toate informațiile așa cum se cuvine, astfel încât angajaților să nu le fie greu să înțeleagă ce trebuie să facă și ce se așteaptă de la ei.

De asemenea e important să fie stabilită dacă munca de acasă este posibilă pentru fiecare angajat. De exemplu, cineva care locuiește într-un loc unde este gălăgie mare nu va putea să fie implicat în calluri. Sau dacă persoana nu este singură în camera din care lucrează, angajatorului s-ar putea să nu îi convină acest lucru.

Angajatul care are de lucru cu sisteme confidențiale are nevoie de protecție bună. VPN-ul nu este suficient, hackerii pot ocoli fără mari probleme acest sistem.

Angajatorul nu trebuie să-și urmărească angajații încontinuu, ci mai degrabă să aibă încredere în ei. Se recomandă să se verifice calitatea muncii lor, nu timpul pe care il petrec în fața laptopului. Contează munca pe care o depune angajatul și rezultatele pe care le obține, nu timpul în care face aceasta. Plus că încrederea este foarte importantă în astfel de relații, un angajat urmărit cu binoclul încontinuu se va simți presat și nu va da randament.

Dacă pandemia ia sfârșit, angajatorii ar putea să seteze pentru angajat anumite beneficii legate de munca de acasă. De exemplu să poată lucra de acasă când au copii de îngrijit, sau când nu se simt bine șamd. Dacă metoda acesta se desfășoară corect, poate crește rata de succes pentru toate părțile implicate.

Published On: aprilie 23rd, 2021 / Categories: Recrutare /